Kompendium wiedzy

Kompendium wiedzy o Parkach

Liczba odsłon: 3516831

Mapka

Mapka

Liczba odsłon: 10428733

Przyroda

Grafika przyrodyOgromne leśne przestrzenie ( 65% powierzchni parku ) mozaikowo urozmaicają łąki i pastwiska. Las ukrywa liczne młaki ...

[ czytaj więcej ]

Liczba odsłon: 10428253

Rezerwaty

Grafika rezerwatówRozporządzenie nr 64/99 Wojewody Podkarpackiego z dnia 31 sierpnia 1999r. Dz.Urz.Woj. Podkarpackiego nr 20 z ...

[ czytaj więcej ]

Liczba odsłon: 10428343

Aktualności

Liczba odsłon: 6509928

Pomiędzy lesistymi grzbietami górskimi o stromych stokach, ułożonych rusztowo, poprzecinanych głębokimi dolinami rzek i potoków, wije się torowisko kolejki leśnej. Historia jej sięga lat 1890-1895, kiedy wybudowano ją z inicjatywy kilku firm z Budapesztu oraz Wiednia - eksploatujących wtedy bieszczadzkie lasy i posiadających na tym terenie tartaki. Dramatyczne przemiany i zniszczenia wojen światowych nie ominęły kolejki leśnej. Zdewastowaną częściowo podczas II wojny światowej kolejkę odbudowano w latach 1956 - 1964 głównie z myślą o zwózce drewna z okolicznych miejscowości do stacji PKP w Łupkowie i kombinatu drzewnego w Rzepedzi. Prócz podstawowej funkcji, jaką pełnił transport drewna, kolejka była środkiem lokomocji dla pracowników leśnych oraz mieszkańców okolicznych wiosek. Dopiero w latach 60-tych odkryto inną rolę „bieszczadzkiej ciuchci”, jaką jest turystyka.

Historia kolejki, jej związek z krajobrazem, specyficzny urok tego rodzaju transportu, duża wartość widokowa tras przejazdowych, zasługują na uwagę, oraz zmuszają do podjęcia akcji ratowania niszczejącej atrakcji tego regionu. Stąd też z inicjatywy grupy jej miłośników powołano do życia Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która w dniu 2 października 2016 roku świętowała swoje 20-lecie działalności.

Galeria
Liczba odsłon: 3238

Atrakcje

Grafika atrakcje

Liczba odsłon: 10449977

Multimedia

Liczba odsłon: 10436614
 do góry